Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Pasinetti Antonio *

PASINETTI ANTONIO
Montichiari (Brescia) 1863 - Milano 1940
Avviati gli studi artistici a Brescia, alla Scuola Moretto, sotto la guida di L. Campini, si perfezionò a Milano all’Accademia di Brera e poi a Verona nello studio di N. Nani. Sperimentò diverse tecniche pittoriche, dall’olio al pastello, alla tempera, all’affresco. La sua prima produzione fu legata soprattutto alla ritrattisti-ca, richiesta da una committenza qualificata. Nel 1892 si stabilì a Milano e fu presente alle esposizioni della Triennale sempre con ritratti (1894, Giuseppe Zanardelli, Brescia, Pinacoteca Tosio Martinengo) e a quelle della Permanente (1895, 1896). Dal 1897 inviò alle mostre milanesi anche le sue prove di paesaggio, nelle quali assunse modi divisionisti e simbolisti (Una via a Montichiari, esposto alla Triennale del 1897; Calma-Lago di Garda, Al lavoro, Vespro in montagna, esposti alla Permanente del 1898; Bruciatura della gramigna, esposto alla Mostra Nazionale del 1906), e quadri di figura (1898, Studio di testa; 1900, Studio di vecchio). Fra i ritratti più significativi si ricorda quello di Ruggero Leoncavallo (Milano, Museo Teatrale alla Scala). Fondò nel suo paese natale una Scuola d’Arte e Mestieri, dove insegnò.
You are here: Home Dictionary of artists Pasinetti Antonio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.