Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Parisi Nicola *

PARISI NICOLA
Foggia 1827 - Casalnuovo (Napoli) 1887
Avviato alla pittura dal cugino F. S. Altamura, studiò all’Accade- mia di Belle Arti di Napoli, esordendo alla Mostra Borbonica del 1851 con Ritratto muliebre-mezza figura, vestita a foggia persiana e Mezza figura di vecchio. Partecipò con assiduità alle prime edizioni della Promotrice di Belle Arti di Napoli (1862, Ritratto di S. M. Vittorio Emanuele; 1864, Giovanni da Procida alla vigilia dei Vespri; 1866, I Veneti all'annunzio della pace di Villafranca, riproposto alla Mostra di Parma nel 1870). Nel 1867 presentò Carlo Poerio condotto all'ergastolo (Napoli, Museo di San Martino), che fu poi premiato all'Esposizione Universale di Vienna del 1873. Accanto ai soggetti storici, d'ispirazione prevalentemente risorgimentale (La breccia di Porta Pia, commissionatogli dalla Casa reale nel 1879, Napoli, Museo di Capodimonte), sviluppò tematiche d'impegno sociale (Mezzodì dell'operaia, Lavoro e miseria, Il diseredato, A mezzodì, Napoli, Museo di Capodimonte; Occhi pieni e mani vuote, esposto alla Promotrice di Napoli del 1873). Eseguì anche numerosi ritratti, un buon numero dei quali si conserva nella Pinacoteca Comunale di Foggia, che custodisce anche il bozzet- tone del sipario del teatro Giordano della stessa città (Ingresso di Diomede a Arpi, 1864), Cerere e San Pietro incatenato.
You are here: Home Dictionary of artists Parisi Nicola *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.