Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Pappacena Ferdinando*

PAPPACENA FERDINANDO
Attivo a Napoli fra il 1850 e il 1890
Come allievo dell’Accademia di Belle Arti di Napoli si presentò alle mostre borboniche (1851, Veduta di Napoli dalla strada nuova di Posillipo; 1855, Veduta delle due rocce). Dal 1862 al 1875 espose ancora paesaggi di composizione alla Promotrice partenopea, mentre nel 1867 si cimentò con un tema letterario presentando Il cadavere di Ezzelino gettato nel fiume dal paggio di Lara, poco apprezzato dalla critica per le tonalità scure. Inviò sue opere anche alle mostre di Milano(1863, 1872) e di Torino (1866, Un taglio d’alberi) e in seguito, probabilmente, soggiornò in Francia dove fu assiduo ai Salon parigini fra il 1876 e il 1879, con ritratti e vedute italiane.
You are here: Home Dictionary of artists Pappacena Ferdinando*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.