Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Overbeck Johann Friedrich *

OVERBECK JOHANN FRIEDRICH
Lubecca (Germania) 1789 - Roma 1869
Nel 1806 frequentò l’Accademia di Vienna: qui incontrò F. Pforr, con il quale condivise subito il ripudio dell’insegnamento accademico e il bisogno di rinnovamento artistico, nell'intento di trovare uno stile semplice e più vicino al sentimento religioso dei temi prescelti, sull’esempio della pittura tedesca e di quella italiana del Trecento e del Quattrocento. Con altri compagni d’Accademia, nel 1909 istituì la Lukasbund (Confraternita di San Luca). Nel 1810 partì con Pforr per l’Italia, stabilendosi a Roma: in breve, con altri artisti tedeschi, diedero vita a una comunità artistica di stampo monastico nel convento di Sant'Isidoro e presero il nome di Nazareni. Si convertì al cattolicesimo e fu attratto dalla pittura umbra e da Raffaello. Con il gruppo dei suoi compagni, di cui in quegli anni fu guida spirituale e artistica, affrontò impegnative committenze, fra le quali la decorazione della dimora del console prussiano J. L. Bartholdy (1817) e del Casino Massimo (stanza di Tasso, 1817-1829). Pur nutrendo maggior interesse per il lavoro a fresco, fu autore di ritratti e di quadri di cavalletto di soggetto sacro e allegorico (Italia e Germania, 1811-1828; Ritratto di Vittoria Caldoni, 1820-1821, entrambi a Monaco, Bayerische Staatgemaldesammlungen; Autoritratto, 1844, Firenze, Uffizi).
You are here: Home Dictionary of artists Overbeck Johann Friedrich *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.