Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Nenci Francesco *

NENCI FRANCESCO
Anghiari (Arezzo) 1782 - 1850
Dopo un breve apprendistato a Roma presso T. M. Conca, studiò all'Accademia di Belle Arti di Firenze con P. Benvenuti e nel 1806 vinse il concorso triennale con i dipinti Diogene e Achille che piange sul corpo di Patroclo. Nel 1809 ottenne un premio presso l'Accademia di Brera per Zenobia tratta dal fiume Arasse (Milano, Accademia di Brera). Ottenuto il pensionato di studio a Roma, vi frequentò l’ambiente di A. Ca-nova e B. Thorvaldsen, mentre lavorava a diverse committenze e ai saggi da inviare a Firenze (Edipo salvato dal pastore, 1817, Firenze, Galleria dell’Accademia). Nello stesso periodo si esercitò nelle copie disegnate, affinando la sua conoscenza dell'arte medievale e rinascimentale. Dopo la nomina a direttore dell’Istituto d’Arte di Siena nel 1827, ricevette gli incarichi più importanti della sua carriera: fra gli altri quello per le decorazioni a fresco di Palazzo Chigi Zondadari e di Villa Bianchi Bandinelli a Siena e di Palazzo Pitti a Firenze (Il ritorno di Ulisse in patria, nella sala di Ulisse, 1833-1835). Al 1841 risale la tela con il Martirio della Santa Irene, per la chiesa napoletana di San Francesco di Paola.
You are here: Home Dictionary of artists Nenci Francesco *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.