Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Moricci Giuseppe *

MORICCI GIUSEPPE
Firenze 1806 - 1879
Studiò all'Accademia di Belle Arti di Firenze, esordendo nel 1828 come pittore di storia, ma già dal 1834 iniziò a volgere i suoi interessi verso la pittura di genere: quell’anno infatti presentò all'Accademia Un arrotino ambulante. Si dedicò a questi temi con atteggiamento affabile e condiscendente, soffuso di gar-bata ironia nei confronti dei personaggi, spesso raffigurati in contesti urbani (Offerta dell'olio in piazza Santissima Annunziata 1843, Firenze, Istituto Germanico). Espose con regolarità alle mostre fiorentine, ma anche a quelle di Genova, di Torino e di Milano, dove nel 1847 presentò Il bacio della reliquia (Firenze, Gal-leria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti). Frequentatore del Caffè Michelangiolo, fu amico di A. Tricca che lo ritrasse sovente in caricatura. Nel 1859, come altri artisti, si dedicò ai temi risorgimentali e, contemporaneamente a G. Fattori, trasse motivi d’ispirazione dall’arrivo delle truppe francesi in Toscana (Fucilieri francesi alle Cascine, esposto alla Promotrice di Firenze nel 1860). Risolto in chiave sentimentale e vicino al Realismo lombardo è il tema svolto in La lettera del volontario italiano (Firenze, Galleria d'Arte Moderna di Palazzo Pitti), inviato alla Promotrice del 1861.
You are here: Home Dictionary of artists Moricci Giuseppe *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.