Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Moretti Larese Eugenio *

MORETTI LARESE EUGENIO
Venezia 1822 - 1874
Frequentò l’Accademia di Belle Arti di Venezia, sotto la guida di L. Lipparini, e tra le sue prime opere esposte alle mostre cittadine figurò La pace (1847, su commissione di J. Treves). Si dedicò con discreto successo alla pittura di storia (Tasso a Sant'Anna, Irene da Spilimbergo, Tiziano, Trieste, Museo Civico di Storia e Arte; I funerali di Tiziano, esposto a Venezia nel 1866, coll. privata), ma si fece conoscere soprattutto come decoratore di residenze private e di palazzi pubblici. A Venezia affrescò il soffitto di Palazzo Bragadin (1855), con stile da revival veronesiano; e ancora il Palazzo Giovanelli (L'Aurora) e la sala VII della Galleria d'Arte Moderna di Ca’ Pesaro, rifacendosi a modi tiepoleschi. A Treviso lavorò nella Villa di G. B. Tornelli a Zerman, componendo scene con personaggi in costume, secondo il gusto romantico del tempo (Bagnanti presso una fonte nel parco, Cavalcata nel parco, 1855). Risultano piuttosto rari i dipinti di soggetto religioso (Giudizio Universale, parrocchiale di Volpago di Montello), mentre si conoscono diversi ritratti (Antonio Pavan, Treviso, Museo Civico; Ritratto di A. Canal, Padova, Museo Civico; Autoritratto, coll. privata).
You are here: Home Dictionary of artists Moretti Larese Eugenio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.