Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Morani Vincenzo *

MORANI VINCENZO
Polistena (Reggio di Calabria) 1809 - Roma 1870
Allievo del padre Fortunato, nel 1827 si iscrisse all'Accademia di Napoli sotto la guida di C. Angelini e di J. Franque. Ebbe una carriera ricca d’importanti commissioni e trattò soggetti sacri (opere nel monastero benedettino di Cava de’ Tirreni), spesso a fresco, temi storico-romantici d'ispirazione letteraria (L'incoro-nazione di Ester, 1842, Ascoli Piceno, Pinacoteca Civica; Tasso alla corte ferrarese del Duca Alfonso II, Napoli, Biblioteca Nazionale). Fu costante anche l’attività di ritrattista. Nel 1834 con La morte di Archimede (Napoli, Galleria dell’Accademia) vinse il pensionato a Roma, dove si stabilì definitivamente. Qui entrò in contatto con l'ambiente purista di T. Minardi, stemperando i caratteri rigidamente accademici della sua prima formazione. Seguitò a esporre, dal 1830 al 1851, alle mostre borboniche di Napoli (1839, Venere reca le armi ad Enea, S. Giovanni Battista Erode ed Erodiade, Napoli, Museo di Capodimonte) e nel 1862 presentò a Londra Dante e Beatrice incontrano Piccarda e la Regina Costanza, Costumi dei contorni di Roma.
You are here: Home Dictionary of artists Morani Vincenzo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.