Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Meneghini Matteo *

MENEGHINI MATTEO
Bellagio (Como) 1840 - Milano 1925
Dal 1857 al 1867 studiò alla milanese Accademia di Brera, seguendo anche il corso di pittura di storia di G. Bertini. In questi anni ottenne diversi riconoscimenti scolastici alle annuali braidensi (1860; 1864, Gesù e la Samaritana; 1865, La moglie di Caio Gracco trepidante per la sorte del marito). Con temi storici e letterari e con più rari soggetti di genere fu assiduo fino al 1900 alle mostre di Milano (1868, Il rigattiere G. Francesco dalla Palla viene scacciato dalla consorte di P. Francesco Borgherini; Galileo Galilei prigioniero nella villa Medici sul monte Pincio in Roma; 1873, I primi albori; 1879, Federico Barbarossa dopo la battaglia di Legnano), Torino (1867, L'inclinazione all'amore; 1868, L'ombra di Samuele apparisce a Saulle) e Firenze (1869).
You are here: Home Dictionary of artists Meneghini Matteo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.