Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Mazza Giuseppe *

MAZZA GIUSEPPE
Milano 1817 - 1884
Fratello di Salvatore, fu allievo di F. Hayez alla milanese Accademia di Brera, completando la propria formazione con un viag-gio a Venezia, Napoli e Roma. Al ritorno a Milano inaugurò un’intensissima stagione espositiva (La figlia del soldato, Le vedove di Ottone e Lanfranco da Carcano anno 1118, esposti nel 1847), non interrotta neppure dall'appassionata adesione alle vicende belliche risorgimentali, conclusasi nel 1859 con la partecipazione alla II guerra d'Indipendenza. Fedele agli insegnamenti hayeziani, si dedicò alla pittura di storia, alla quale affiancò tele di genere, più numerose negli ultimi anni di attività (Tra cane e gatto, Una riparazione, esposti entrambi a Brera nel 1882). Opere esemplari della sua produzione di tema storico sono Benvenuto Cellini mentre in età cadente stava lavorando al crocifisso che destinava ad ornamento della sua tomba (esposto a Brera nel 1863, Milano, Pinacoteca di Brera) e Gli ultimi giorni di Maria de' Medici (esposto a Brera nel 1881, Milano, Galleria d’Arte Moderna). La più rara attività di ritrattista è documentata da un Ritratto di pittore (per tradizione, Giovanni Carnovali detto il Piccio, 1850 ca., Lecco, Museo Civico).
You are here: Home Dictionary of artists Mazza Giuseppe *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.