Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Massola Giacinto*

MASSOLA GIACINTO
Sarzana (La Spezia) 1820 - Genova 1865
Di origine aristocratica, si laureò in giurisprudenza a Genova nel 1844, mentre già si dedicava alla pittura, compiendo la propria formazione all'Accademia Ligustica e poi nello studio di G. Frascheri. Esordì all’Esposizione annuale accademica del 1839 ritornandovi ancora più volte negli anni '40 con opere religiose, storico-letterarie e ritratti. In questo periodo compì viaggi di studio a Firenze, Venezia e Roma e realizzò alcune opere per importanti mecenati (La partenza di Amedeo III di Savoia per la Palestina, per Maria Cristina di Savoia; Ritratto di Carlo Alberto, 1847, per la corte d'appello di Genova). Accademico di merito della Ligustica nel 1850, ebbe parte attiva nella fondazione e nella organizzazione della Società Promotrice genovese, partecipando anche con frequenza alle mostre (1850-1862). Nel 1851 fu all’Esposizione Universale di Londra e a Parigi: il contatto con la cultura antiaccademica inglese e in particolare con i Preraffaelliti lo influenzò notevolmente (I due spiriti innamorati, 1852, Genova, Palazzo della Prefettura). Nel 1861 partecipò alla I Esposizione Nazionale di Firenze con un'opera ispirata a Pia dei Tolomei, soggetto sul quale ritornò più volte.
You are here: Home Dictionary of artists Massola Giacinto*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.