Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Marzocchi Tito *

MARZOCCHI TITO
Firenze 1800 - Parigi 1871
Allievo di P. Benvenuti all'Accademia di Belle Arti di Firenze, si trasferì a Parigi nel 1833, dove quell’anno espose al Salon Raffaello nello studio di fra' Bartolomeo che gli spiega le regole della prospettiva. Negli anni che seguirono espose Ritratti (1838, 1839) e Giovinetta ammalata (1839), ma nel 1841 presentò nuovamente un soggetto storico: Carlo V che riceve un messaggio da Filippo II. Da allora eseguì quasi esclusivamente ritratti di prelati. Nel 1842 inviò a Firenze, come omaggio al granduca Leopoldo II, una copia della Zattera della Medusa di T. Géricault.
You are here: Home Dictionary of artists Marzocchi Tito *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.