Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Marinoni Antonio *

MARINONI ANTONIO
Bassano (Vicenza) 1796 - 1871
La sua inclinazione al disegno destò l'interesse del conte G. B. Roberti, che lo aiutò a proseguire gli studi a Roma, dove giunse nel 1822. Qui frequentò A. Canova e completò la sua formazione prima a contatto con i pittori olandesi, in particolare con M. Verstappen, e poi con i pittori della Scuola di Posillipo conosciuti durante un viaggio a Napoli. In questo periodo dipinse paesaggi di ispirazione classicista, influenzati dalla conoscenza dei pittori romani del Settecento, accurati nella resa cromatica e nell'impianto scenografico. Viaggiò molto nell'Italia meridionale e particolarmente in Sicilia, dove si recò dal 1829 al 1831. Nel 1834 figurava tra i soci della Società romana degli Amatori e Cultori, dove espose nello stesso anno Veduta del Lago di Nemi e Paese nelle vicinanze di Girgenti. Nel 1843 visitò la Francia e l'Inghilterra e dal 1846 al 1849 visse a Venezia, dove nel 1847 partecipò all'Esposizione accademica con alcuni paesaggi. Dal 1853, costretto da una malattia alle mani ad abbandonare la pittura, rientrò nella cittadina natale, dove si prodigò per la creazione del Museo Civico.
You are here: Home Dictionary of artists Marinoni Antonio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.