Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Marchesi Luigi *

MARCHESI LUIGI
Fontanelle (Parma) 1827 - Parma 1862
Dal 1840 frequentò l’Accademia di Parma sotto la guida di G. Boccaccio e negli anni successivi si mise in luce nei corsi di paesaggio. Verso la fine del 1850 poté compiere un soggiorno di studio a Roma, da dove inviò due Paesaggi romani che gli valsero la cattedra all’Accademia parmense. Si specializzò nelle vedute di Parma, animate da vivaci figurine e da una minuta descrizione delle architetture, che costituiscono un importante documento urbanistico della città (La piazza di Parma nel 1852, 1852, Parma, Galleria Nazionale). L’inquadratura scenografica, la precisione descrittiva dei luoghi, l’uso di una luce zenitale delle prime opere (Il cortile del Guazzatoio in Pilotta, 1846, Firenze, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti) lasceranno il posto a soluzioni più sciolte caratterizzate anche dalla stesura a macchie di colore. Ampio con-senso ottennero i suoi interni, attenti alla scansione luministica, apparsi con frequenza alle esposizioni parmensi (1854, Veduta del sotterraneo della cattedrale; 1858, Interno della chiesa di San Rocco; Chiesa di Santa Maria del Popolo a Roma, Parma, Galleria Nazionale).
You are here: Home Dictionary of artists Marchesi Luigi *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.