Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Mancini Francesco *

MANCINI FRANCESCO
Napoli 1830 - 1905
Si iscrisse all’Accademia di Belle Arti di Napoli nel 1844 e a partire dal 1846 frequentò la Scuola di Paesaggio di G. Smargiassi. La sua pittura, legata alla lezione del maestro, si arricchì negli anni ’50 di nuovi spunti attraverso gli studi personali, eseguiti dal vero in Campania, in Calabria e in Abruzzo, e la conoscenza della ricerca realistica di F. Palizzi. Presente alle esposizioni borboniche dal 1851 al 1859 (1851, Studio di paesaggio da villa Gallo a Capodimonte; 1855, Paesaggio con sassi; 1859, Al guado, Napoli, Palazzo Reale), negli anni ’60 affiancò alle tematiche paesistiche soggetti di storia contemporanea (Episodio del 1° ottobre 1860 nelle pianure di Capua, Riposo di Garibaldi con garibaldini nelle foreste di Calabria). Suoi quadri com-parvero anche alle promotrici napoletane dal 1862 al 1906 (1862, Bersaglieri in azione; 1864, Carica di cavalleria, Napoli, Amministrazione Provinciale) e a numerose esposizioni di Roma (1879; 1883, Dopo la vendemmia, Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna), di Torino (1880), di Milano (1881) e di Venezia (1887). Negli anni '70 trattò anche temi a sfondo sociale e dopo il 1880 si dedicò a scene di vita mondana, legate ai suoi frequenti soggiorni londinesi (Hyde Park, esposto a Napoli nel 1884).
You are here: Home Dictionary of artists Mancini Francesco *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.