Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Malenchini Meoni Matilde*

MALENCHINI MEONI MATILDE
Livorno 1779 - Fiesole (Firenze) 1858
Allieva dal 1807 di P. Benvenuti all’Accademia di Firenze, dopo una iniziale attività di copista, nel 1811 ottenne il pensionato a Roma, dove frequentò B. Thorvaldsen, V. Camuccini e A. Canova ed eseguì, sull’esempio di M. Granet, interni di chiese e conventi, secondo pacate cadenze e prospettive neoquattro-centesche (Interno di conservatorio, 1815 ca., Firenze, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti). Nel 1821 stabilitasi a Firenze, presentò alla Mostra dell'Accademia un Interno di San Miniato (Firenze, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti); da quel tempo iniziò anche a frequentare il Gabinetto di G. P. Vieusseux. Nel 1823 rientrò a Roma, ma tornò con frequenza in Toscana e fu anche a Parigi e a Bruxelles. Nel 1827 espose a Livorno un Ritratto delle granduchesse di Sassonia (Livorno, Museo Civico) e nel frattempo eseguì vari ritratti femminili, forse anche per la clientela straniera, per la quale dipinse pure un Interno del duomo di Pisa (1827). In seguito, a causa di fosche vicende personali, abbandonò la pittura.
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