Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Lori Amedeo Guglielmo *

LORI AMEDEO GUGLIELMO
Pisa 1869 - Viareggio (Lucca) 1913
Studiò all'Istituto d'Arte di Lucca, dove ebbe l’opportunità di conoscere A. Discovolo, con cui fra il 1898 e 1899 frequentò assiduamente la casa del musicista G. Puccini a Torre del Lago, vicino Viareggio, luogo di incontri e di scambi con artisti come A. Tommasi, P. Nomellini, F. Fanelli, R. Gambogi. In quel tempo compose paesaggi attenti alla resa luministica dell’atmosfera e soffusi di toni evocativi (Padule d'Arnino, Firenze, Galleria d'Arte Moderna di Palazzo Pitti). La scelta di dipingere esclusivamente dal vero lo indusse a ricercare i luoghi d'ispirazione in Liguria, alle Cinque Terre (1902) e a Portovenere (1903), dove si recò a dipingere con Discovolo e L. Lloyd, sperimentando in gara con gli amici l'uso della tecnica divisionista nel paesaggio marino. La sua attività espositiva, dopo una sporadica presenza a Genova nel 1886 prima del-l’inizio degli studi, divenne vivace all’inizio del Novecento: oltre alle promotrici fiorentine (1909, Studi della pineta di Tombolo) e genovesi, partecipò alle biennali di Venezia (fra le altre a quella del 1907, dove espose La pineta prima del sole-Tombolo, La pineta dopo il sole), alla Mostra del Centenario nel 1910 a Buenos Aires, all’Esposizione Intemazionale di Roma del 1911, ottenendo autorevoli conferme.
You are here: Home Dictionary of artists Lori Amedeo Guglielmo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.