Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Lorenzone Tommaso *

LORENZONE TOMMASO
Pancalieri (Torino) 1824 - Torino 1901
All'Accademia Albertina di Torino, dove frequentò la Scuola di Pittura e del Nudo diretta da G. B. Biscarra, ricevette una formazione classicista nutrita da riferimenti alla pittura del Seicento bolognese e da tensioni puriste. Presente fra il 1844 e il 1859 alle esposizioni della Promotrice delle Belle Arti di Torino, inizialmente con temi religiosi (1844, San Michele fulmina i demoni), e poi con soggetti storico-letterari (1845, L'ultima ora del rinnegato tra le braccia di Egilda; 1857, Armida si innamora di Rinaldo), scene di genere (1859, L'aura del mattino) e ritratti, per i quali ottenne prestigiose committenze (1853, ritratti del Principe Umberto e di Amedeo duca d'Aosta). Dagli anni '60 tornò a dedicarsi ai temi sacri proponendo, nella decorazione di molte chiese torinesi, immagini devozionali di chiaro intento educativo, aderenti alle esigenze dei nuovi movimenti religiosi (pala dell’altare maggiore, basilica di Santa Maria Ausiliatrice, Torino, 1868).
You are here: Home Dictionary of artists Lorenzone Tommaso *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.