Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Lessi Tito *

LESSI TITO
Firenze 1858 - 1977
Allievo di E. Pollastrini all’Accademia di Firenze, frequentò anche la scuola di A. Ciseri. Conclusi gli studi nel 1878, si trasferì a Parigi dove visse fino al 1896, tornando in patria solo per brevissimi soggiorni, come nel 1893, quando espose L'antiquario alla Promotrice fiorentina. Quell’anno un suo dipinto storico, La visita di Milton a Galileo. Firenze 1640 (bozzetto a Firenze, Osservatorio Astrofisico), venne premiato al Salon parigino. Ma a incontrare il favore del pubblico francese furono soprattutto i brani di vita contemporanea con protagoniste femminili ritratte nella quiete delle loro case, risolti con una pittura elegante e soffusa di affettuosa condiscendenza. Caratteri peculiari della sua maniera furono l’accuratezza della stesura e la resa palpitante della luce, acutamente impiegati anche nei ritratti. Fatto ritorno in Italia, partecipò alle esposizioni (Firenze 1896-1897, Milano 1906), proponendo con disinvoltura sia soggetti di storia in costume (Bernardino Cennini e il figlio Domenico primi stampatori fiorentini, eposto a Venezia nel 1907, Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna) sia quelli di vita contemporanea.
You are here: Home Dictionary of artists Lessi Tito *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.