Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Laurenti Cesare *

LAURENTI CESARE
Mesola (Ferrara) 1854 - Venezia 1936
Studiò privatamente a Padova e dopo all'Accademia di Firenze; si recò poi a Napoli, accostandosi a F. Palizzi e a D. Morelli. Stabilitosi a Venezia riscosse un primo successo con soggetti aneddotici sul genere di quelli di P. Fragiacomo (Ciaccole, 1887, coll. privata) per poi passare a un verismo più attento (La capinera, 1894, coll. privata). Dal 1881 al 1911 partecipò con una vasta produzione alle esposizioni di Firenze (1881, A Pompei- mezza figura, Al fonte, A compieta), di Milano (1882, Novembre, Prete, Un baso a la più bela; 1884, A Venezia, Scaramuccie al confine, Lutto), di Torino (1882, Tu ne morrai - povero fior!) e di Venezia (1887, fra gli altri, Frons animi interpres, Trieste, Museo Revoltella; 1907, fra gli altri, Primo dubbio, Via aspra, entrambi a Roma, Galleria Nazionale d'Arte Moderna). Nel 1894 fu premiato a Milano per il dipinto Le parche e nel 1900 vinse la medaglia d'oro a Monaco con II peccato. Intorno alla fine del secolo si accostò al gusto simbolista (La vedova, 1896 ca.; Fioritura nuova, esposto nel 1897 alla Biennale di Venezia e a Parigi nel 1900, entrambi a Venezia, Galleria d'Arte Moderna di Ca' Pesaro). Attivissimo anche come architetto, scultore e ceramista, si deve a lui il progetto per l’edificio della Pescheria di Rialto a Venezia e la decorazione dell'ex albergo liberty “Lo storione” a Padova.
You are here: Home Dictionary of artists Laurenti Cesare *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.