Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Lapi Emilio *

LAPI EMILIO
Firenze 1822 - 1898
Studiò all'Accademia di Belle Arti di Firenze, dove ebbe come maestri R. Buonaiuti e G. Bezzuoli. A quest'ultimo dovè fare riferimento agli inizi della carriera quando ricevette dal principe A. Demidoff una commissione per diversi quadri devozionali di grandi dimensioni (per la Scuola d'insegnamento Reciproco a San Niccolò e per la stessa chiesa, perduti). A quel tempo eseguiva anche copie nelle gallerie fiorentine, per studio e per commercio. Nel corso degli anni '40 il suo stile volse verso una forma più minuta e luminosa, di ascendenza nordica. Dal 1841 espose, soprattutto opere di genere alle mostre dell’Accademia e dopo il 1845 a quelle della Società Promotrice. Un tema di genere (Un pescatore) dipinse anche sulle pareti del Caffè Michelangiolo, nel 1852. Nel 1861 partecipò alla I Esposizione Nazionale Italiana con un soggetto ela-borato per il concorso Ricasoli, che venne molto apprezzato: La Battaglia di Palestro (Firenze, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti). Si conoscono anche alcune sue caricature, fra cui quella di T. Signorini in kilt, seduto sulle nevi nei monti dell'Arran, intento a dipingere dal vero.
You are here: Home Dictionary of artists Lapi Emilio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.