Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

La Barbera Carlo *

LA BARBERA CARLO
Palermo 1815 ca. - Napoli ?
Allievo a Palermo di G. Patania, si formò seguendo i dettami neoclassici ed esercitandosi nella copia di disegni dello stesso Patania. Fu poi alla scuola di G. Velasco, di V. Riolo e infine di V. Villareale. I suoi primi dipinti, di soggetto bacchico, furono utilizzati come insegne di bottega. Trasferitosi a Napoli nel 1836, si presentò alle biennali borboniche (1837, ritratti e Interno di una chiesa dove segue una tumulazione; 1841, ritratti e Trionfo di Sileno; 1843, ritratti e Pietà; 1845; 1848). Frequentava intanto, almeno fino al 1845, i corsi dell'Accademia di Belle Arti, facendosi strada come ritrattista nell'ambiente aristocratico e di corte. Nel 1855 presentò alla Mostra Borbonica dipinti di circostanza, legati a un suo soggiorno a Caserta al segui-to dei reali (fra gli altri, Pio IX che esegue nel real palazzo di Caserta la lavanda ai sacerdoti nella settimana maggiore del 1850-bozzetto dal vero). Dallo stesso anno fu professore onorario dell’Accademia napoletana. Prese parte alla I Esposizione Nazionale di Firenze del 1861 e negli anni successivi fu ancora presente alle mostre della Promotrice partenopea (1862; 1863, Una donna messinese coraggiosamente si salva dal bombardamento; 1866, Le lavandaie delle fosse di Napoli a Porta Nolana).
You are here: Home Dictionary of artists La Barbera Carlo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.