Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Jacovacci Francesco *

JACOVACCI FRANCESCO
Roma 1838 - 1908
Allievo di A. Marini, fu introdotto dal maestro nella galleria del duca Cesarini e nello studio di A. Capalti. Dopo il 1870 fu a contatto con M. Fortuny, che lo presentò al mercante francese A. Goupil. Una delle sue prime opere note è Paese (1871, Roma, coll. del Comune). Nel 1874 con D. Bruschi, C. Barilli, P. Joris, C. Biseo e altri prese parte alla decorazione della sede di via Condotti dell'Associazione Artistica Internazionale. Dal 1876 espose alle mostre di Milano (Il ritorno dal Battesimo; 1877, Addio al passato), di Torino (1877, La tentazione; 1884, Venezia, 12 maggio 1797) e di Roma (1879, Properzia de' Rossi; 1880, La meditazione; 1888, Un segreto sorpreso), affiancando paesaggi e studi veneziani alla pittura di ricostruzione storica che lo rese noto. Le prove più apprezzate, per l'accorta composizione e per l'abile fattura, furono Michelangelo bacia il cadavere di Vittoria Colonna (esposto a Torino nel 1880, Napoli, Museo di Capodimonte) e Alessandro VI implora l'alleanza della repubblica veneta (presentato all'Esposizione Internazionale di Roma del 1883, Roma, Galleria Nazionale d'Arte Moderna). Fin dagli anni '70 partecipò attivamente al dibattito artistico e dal 1880 diresse e ordinò, introducendo nuovi criteri di appartenenza stilistica, le collezioni della Galleria Nazionale d'Arte Moderna.
You are here: Home Dictionary of artists Jacovacci Francesco *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.