Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Inganni Francesco *

INGANNI FRANCESCO
Brescia 1793 - Como 1873
Fratello maggiore di Angelo, affiancò il padre Giovanni nell’attività di decoratore. Si dedicò poi alla pittura da cavalletto, privilegiando la rappresentazione del mondo animale (soprattutto volatili), da cui gli venne il soprannome di “Bestial”. Lavorò nello studio del fratello ed espose a Milano, dove è già nel 1840, ma soprattutto a Brescia (1847, L'uscita dell'Arca di Noè dopo il diluvio universale, perduto). Alla Mostra delI'Arte Bresciana del 1878 figurò, postumo, Una nidiata di pulcini. Fu attivo anche nel campo della ritrattistica.
You are here: Home Dictionary of artists Inganni Francesco *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.