Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Hébert Ernest Antoine Auguste *

HÉBERT ERNEST ANTOINE AUGUSTE
Grenoble (Francia) 1817 - La Tronche (Francia) 1908
Giunto a Parigi per studiare legge, frequentò gli studi dei pittori D. D’Anger e P. Delaroche e i corsi dell’École des Beaux-Arts. Nel 1839 vinse il Prix de Rome con La coupe de Joseph retrouvée dans le sac de Benjamin. Arrivato in Italia fu introdotto da Stendhal, suo cugino, nell’ambiente dell’alta società romana a cui lo scrittore era legato. Frequentò il Caffè Greco, disegnò paesaggi della campagna romana, viaggiò in Campania e a Firenze, dove studiò i maestri del Rinascimento. Fatto ritorno a Parigi nel 1848, rielaborando gli studi compiuti a Roma, dipinse Mal’aria, che presentò con grande successo al Salon del 1850: il realismo del quadro, ottenuto grazie alla costruzione sintetica della composizione e frutto di una lunga applicazione, apparve più efficace di un dipinto dal vero. Dal 1853 alternò la permanenza in Francia a ripetuti soggiorni in diverse località italiane (Rosa Nera à la fontaine e Les Cervarolles, esposti al Salon del 1859), continuando a dipingere ritratti e soggetti di genere. A Roma fu per due volte direttore dell'Accademia di Francia a Villa Medici (1867-1871 e 1885-1891). Partecipò anche alle mostre dell’Associazione “In Arte Libertas”. Nel 1886 dipinse Roma sdegnata (Roma, Museo di Palazzo Braschi) opera di denuncia contro gli interventi urbanistici di età umbertina.
You are here: Home Dictionary of artists Hébert Ernest Antoine Auguste *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.