Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Guardabassi Mariano*

GUARDABASSI MARIANO
Perugia 1823 - 1880
Il purismo delle opere compiute negli anni di studio alI’Accademia di Belle Arti di Perugia, sotto la guida di S. Valeri (Autoritratto e San Pietro in carcere liberato dall'angelo, 1848), si arricchì di sfumature nazarene quando il pittore si recò a Roma per perfezionarsi con P. Cornelius. L’influsso del maestro tedesco è ravvisabile nell 'Autoritratto del 1855 (Perugia, Accademia di Belle Arti), originale nel taglio e nella scelta di una ambientazione impreziosita da ricercate allusioni simboliche. Nei soggetti storici mostrò inizialmente l'adesione a schemi neocinquecenteschi (Socrate sorprende Alcibiade in una casa di tolleranza, Perugia, Accademia di Belle Arti), per poi approdare a un gusto bozzettistico non privo di qualche impaccio formale (Gli svizzeri a porta San Pietro il 20 giugno 1859 e Gli svizzeri in una casa di porta San Pietro, Perugia, Accademia di Belle Arti). Parallelamente a un’attività in cui compaiono anche piacevoli saggi di veduta e di natura morta (coll. private), coltivò studi archeologici e storici che gradualmente divennero la sua principale occupazione.
You are here: Home Dictionary of artists Guardabassi Mariano*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.