Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Goldoni Carlo*

GOLDONI CARLO
Livorno 1822 - Modena 1874
Figlio di Pio Gustavo, titolare di un noto studio litografico modenese, entrò all'Accademia Atestina di Modena nel 1836, sotto la guida di B. Rossi. Frequentò i corsi con successo almeno fino al 1841 e nel 1844 presentò alla Mostra accademica una copia dello Sposalizio della Vergine di A. Malatesta, del quale sposò la sorella Claudia. Assorbito sin dal 1851 dall’impegno didattico presso l’Atestina e dall'attività litografica e di restauro, realizzò un limitato numero di opere pittoriche: fra queste la pala con la Comunione di san Luigi Gonzaga (esposta a Modena nel 1847, Parrocchiale di Redù, Modena), di evidente ispirazione malatestiana e troubadour, e il Ritratto di Obizzo II d'Este per la serie degli antenati estensi (Modena, Galleria Estense), dove è evidente il gusto per l'attenta definizione degli interni. Nel 1850 presentò altri ritratti alla Mostra di Incoraggiamento di Modena e nel 1866 espose la Beata Margherita Alacoque, eseguito per la chiesa modenese delle suore Salesiane.
You are here: Home Dictionary of artists Goldoni Carlo*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.