Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Giuseppini Filippo*

GIUSEPPINI FILIPPO
Udine 1811 - 1862
Ebbe la sua formazione a Udine presso G. Mattioni, insieme ad altri pittori come A. Dugoni e L. Rizzi. Passò poi all'Accademia di Venezia, dove seguì i corsi di O. Politi e di M. Grigoletti, maturando un orientamento neoclassico. Operò per lo più in Friuli: in Una scena del Diluvio Universale (1836, Udine, Civico Museo di Storia e Arte), divenuto famoso grazie alle numerose riproduzioni, introduceva elementi di espressività romantica con coraggioso anticipo sui tempi. Per un periodo visse a Torino, dove divenne ritrattista di Carlo Alberto di Savoia e del ministro U. Rattazzi, distinguendosi anche per le illustrazioni de I misteri di Torino. Risale a questo periodo L'assedio di Ancona, che fu esposto a Trieste nel 1842. Espose ancora a Venezia nel 1843, nel 1845 e nel 1847 e a Milano nel 1850. Si cimentò anche nell'arte sacra, di cui sono esempio l’ammiratissimo Martirio di santa Filomena (Parrocchiale di Tricesimo) e la Vergine addolorata (esposto a Trieste nel 1843), oltre ad alcune pale realizzate per le chiese di Santa Maria di Sclaunicco e di Tolmezzo.
You are here: Home Dictionary of artists Giuseppini Filippo*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.