Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Gioli Luigi *

GIOLI LUIGI
San Frediano a Settimo (Pisa) 1854 - Firenze 1947
Fratello minore di Francesco, fu da questi avviato alla pittura dopo essersi laureato in legge. Esordì nel 1883 a Roma con diversi dipinti di soggetto agreste e nel 1887 inviò a Venezia Ritorno dal pascolo, presentato due anni dopo anche a Parigi insieme a Scene di Maremma. Nei primi anni si avvicinò alle opere di G. Fattori, amico e più volte ospite della famiglia Gioli a Fauglia, nella campagna pisana (Asinello, 1885 ca., Firenze, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo pitti); Carri d’artiglieria, Torino, Galleria Civica d’Arte Moderna). In seguito i suoi soggetti non differirono da quelli naturalisti del fratello, anche se Luigi li interpretò con tono più nostalgico e intimista: se ne scorgono i risultati migliori nei paesaggi della foce dell’Arno o della costa livornese. Assiduo alle mostre fiorentine, fu presente alla Biennale di Venezia del 1895 e alla Mostra di Torino del 1898. Amico di R. Fucini, collaborò all’edizione del 1890 delle Veglie di Neri. All’inizio del Novecento risentì della evoluzione impressionista della pittura del fratello: Novembre toscano e Maremma pisana furono notati alla Biennale di Venezia nel 1906 proprio per la dolce mestizia resa dal sapiente variare dei toni di luce.
You are here: Home Dictionary of artists Gioli Luigi *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.