Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Gilli Maso Alberto *

GILLI MASO ALBERTO
Chieri (Torino) 1840 - Calvi dell'Umbria (Terni) 1894
Frequentò l'Accademia Albertina di Torino dal 1854, allievo dapprima di M. Cusa, G. Marghinotti, C. Arienti e poi di E. Gamba, A. Gastaldi, A. Lauro. Esordì con quadri di soggetto storico-letterario d’ispirazione romantica, connotati da una scrupolosa ricostruzione dei luoghi e dei costumi (La vendetta del conte di Monforte, 1860; Arnaldo da Brescia dopo il diverbio con papa Adriano IV, 1872, Torino, Galleria Civica d’Arte Moderna). Dal 1863 avviò una imponente attività di incisore calcografo e grafico, che lo condurrà nel 1885 alla direzione della Calcografia di Roma. Trattò anche il paesaggio (Paesaggio valsesiano, Roma, Galleria Nazionale d'Arte Moderna), la scena di genere (Una visita schernita, esposto a Torino nel 1869, Torino, Galleria Civica d'Arte Moderna) e il ritratto, ricevendo committenze anche dalla casa regnante (Carlo Emanuele III e II Principe Tommaso di Savoia Carignano, 1873, Torino, Galleria Civica d'Arte Moderna). Partecipò alle esposizioni annuali della Promotrice torinese fra il 1860 e il 1882. Dal 1865 al 1873 fu assistente di Gastaldi all’Albertina, dove nel 1883 gli venne assegnata la cattedra di disegno. Impegnato nel dibattito sulle arti decorative e industriali e sui problemi del restauro e della nuova architettura, ricoprì numerosi incarichi pubblici fino alla nomina da parte del municipio di Torino a sovrintendente delle Scuole di Disegno e a conservatore del castello Medioevale.
You are here: Home Dictionary of artists Gilli Maso Alberto *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.