Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Gibbone Giuseppe Fortunato*

GIBBONE GIUSEPPE FORTUNATO
Attivo a Torino fra il 1860 e il 1876
L’artista è documentato nei cataloghi della Promotrice di Torino dal 1860 al 1869, come autore di vedute cittadine (1860, Le sponde del Po a Torino, presentato lo stesso anno anche a Milano) e soprattutto come pittore di soggetti alpini (1864, Un sole di febbraio in Svizzera, Ghiacciaia di Oldernone; 1865, Levar del Sole nelle Alpi Svizzere; 1876, Una sera d'inverno) e di tele raffiguranti i pascoli di Normandia e Piccardia. Amò ritrarre gli animali in ambiente montano e rurale, ma anche in gustosi studi (Vera effigie del cavallo di don Chisciotte, esposto a Torino nel 1863).
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