Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Gaudenzi Giuseppe *

GAUDENZI GIUSEPPE
Bergamo 1863 -1941
Iscrittosi nel 1879 all’Accademia Carrara di Bergamo, fu tra gli ultimi allievi di E. Scuri. Grazie ai sussidi dell'Accademia poté perfezionarsi a Roma presso la Scuola Libera del Nudo. Presente fin dal 1882 alle annuali della Carrara, si affermò come vedutista, prediligendo scorci della sua città (Interno di S. Maria Maggiore, esposto a Milano nel 1886). La sua eterogenea produzione comprende anche soggetti storici e di genere (I martiri di Belfiore e II vecchio tamburino, entrambi a Bergamo, Accademia Carrara) e numerosi ritratti, come quello della moglie, Emilia Pedrocchi, nel quale è riconoscibile l'influenza di C. Tallone.
You are here: Home Dictionary of artists Gaudenzi Giuseppe *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.