Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Frey Johann Jakob *

FREY JOHANN JAKOB
Basilea (Svizzera) 1813 - Roma 1865
Allievo del padre Samuel e di H. Hess, pittore di storia, si recò a Parigi giovanissimo e vi lavorò come restauratore di quadri antichi e come litografo. Nonostante la formazione classicista coltivò la propensione per il paesaggio, copiando le opere dei pittori fiamminghi del XVI e XVII secolo conservate al Louvre. Nel 1834 soggiornò a Monaco di Baviera e incontrò il mecenate E. Linder che lo incoraggiò, anche con un sostegno finanziario, ad andare a Roma, dove giunse nel 1836. Stabilitosi nella capitale pontificia, ne dipinse la campagna e i dintorni. Viaggiò in Italia, soprattutto a Napoli e in Sicilia, e all’estero. Dal 1842 al 1843, con l'archeologo R. Lepsius, visitò l'Egitto e l’Etiopia e negli anni 1848 e 1849 la Spagna. Gli schizzi e i disegni tratti da un viaggio in oriente costituiscono un suggestivo documento di quel gusto orientalista che si sarebbe affermato pienamente nella seconda metà del secolo. Il suo stile nitido e libero lo avvicina a esiti della Scuola di Posillipo.
You are here: Home Dictionary of artists Frey Johann Jakob *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.