Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Frangiamore Salvatore *

FRANGIAMORE SALVATORE
Mussomeli (Caltanissetta) 1853 - Roma 1915
Nel 1868 frequentò l’Accademia di Belle Arti di Palermo e successivamente quella di Roma. Nell'ambiente artistico della capitale poté conoscere le opere di F. Podesti, ma anche quelle di N. Costa. Espose alle mostre della Società degli Amatori e Cultori nel 1877 (L'Innominato) e all'Internazionale del 1883 (Un temporale d'estate). Maturò uno stile essenziale che, soprattutto nei ritratti (Baronessa Costanza Mon- cada, 1877, coll. privata; D. Giuseppe Giudici, 1892, Mussomeli, Palazzo del Comune), si espresse con una tavolozza sorvegliatissima, ma non priva di improvvise accensioni, in cui si fondono sensibilità cromatica e freschezza di tocco. Mantenne sempre vivi i rapporti con la sua terra d'origine, assolvendo a numerose committenze, sia con opere di carattere religioso (Cristo benedicente, 1883, coll. privata) sia con soggetti letterari (Tasso a S. Onofrio, coll. privata; Episodio dei Promessi Sposi, 1874, coll. privata) e storici (Cicerone contro Verre, 1902, Caltanissetta, sala del Consiglio Provinciale). Dei suoi paesaggi si conserva un’ariosa veduta del Castello Manfredonico in una collezione privata siciliana.
You are here: Home Dictionary of artists Frangiamore Salvatore *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.