Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Formis Befani Achille *

FORMIS BEFANI ACHILLE
Napoli 1832 - Milano 1906
Studiò paesaggio con G. Smargiassi all’Accademia di Napoli ed espose alle mostre borboniche del 1848 e del 1851 (Vesuvio e Paesaggio). Prima del 1860 si trasferì a Milano dove si avvicinò a E. Gignous, G. Bertini ed E. Pagliano. Assunto lo pseudonimo di Formis, presentò a Brera i suoi paesaggi tratti nei luoghi delle imprese garibaldine (1860, Un avamposto dell'armata di Garibaldi presso Milazzo), vedute meridionali (1864, Annacquatojo nella campagna napolitana) e lombarde (1870, Letto del fiume Lambro presso Canzo, Milano, Galleria d’Arte Moderna). Con gli ultimi anni '60 aveva anche intrapreso viaggi in Egitto e in Turchia, dove trovò ispirazione per una ricca produzione di quadri di gusto orientalista che lo resero noto (Case arabe presso il Cairo, Carrozza turca, Fontana alle acque dolci d'Asia, inviati a Torino nel 1874). Espose con assiduità fino al 1906 (Torrente, inviato nel 1883 all’Esposizione Internazionale di Roma, Galleria Nazionale d'Arte Moderna), aprendosi negli ultimi anni a spunti simbolisti (Armonie montanine, presentato a Milano nel 1900).
You are here: Home Dictionary of artists Formis Befani Achille *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.