Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Fergola Francesco J.*

FERGOLA FRANCESCO J.
Attivo a Napoli fra il 1838 e il 1883
Figlio di Salvatore, frequentò l’Accademia di Belle Arti di Napoli a partire dal 1838. Confuso a volte con lo zio, suo omonimo, è individuabile per una resa del paesaggio più libera e vicina ai modi di G. Gigante, del quale aveva sposato una figlia. Presente alle esposizioni borboniche dal 1839 al 1859 (1839, L'isola de' Galli presa da sopra i Conti a Sorrento; 1841, Veduta di Caserta col Real Palazzo presa da S. Leucio; 1845, La veduta del Lacco di Ischia; 1855, Vicinanze di Sorrento), successivamente prese parte alle promotrici napoletane con alcuni acquerelli (1862, Il Castello d'Ischia; 1863, Marina di santa Lucia; 1863, Napoli da mare). Nel 1877 figurò all’Esposizione Nazionale di Napoli con uno studio (Nel bosco di Caserta) e due acquerelli (L'appressarsi di una bufera nel canale di Procida, Un chiaro di luna presso Capri, Napoli, Museo di Capodimonte), opere dove si mostra più decisa l’attenzione agli effetti di luce e alla tradizione del paesaggio romantico. Il suo nome figurò ancora alla Promotrice napoletana del 1879 (Castello d'Ischia, Cappella dell'Avvocatella della Cava) e a quelle del 1881 e del 1883.
You are here: Home Dictionary of artists Fergola Francesco J.*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.