Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Feragutti Visconti Adolfo *

FERAGUTTI VISCONTI ADOLFO
Pura (Svizzera) 1850 - Milano 1924
Allievo dal 1868 dell’Accademia di Brera a Milano, vi completò gli studi con G. Bertini e F. Barzaghi, dopo un periodo trascorso a Firenze alla Scuola di S. Ussi. Si dedicò alla pittura di storia (Ius primae noctis, esposto a Brera nel 1881, Milano, Pinacoteca di Brera) e dalla metà degli anni '80 alla natura morta, affermandosi con composizioni dai toni caldi e vibranti. Nei quadri di figura oscillò fra una emotività di derivazione scapigliata (Primi baci, 1884,coll. privata) e modi di più controllata fermezza, riconoscibili in Ritratto della nobildonna Eleonora Cottalorda-Tellini (Milano, Galleria d'Arte Moderna), che gli valse il premio Principe Umberto all’Esposizione di Brera del 1891. Ottenuta nel 1888 la cittadinanza italiana, fu assiduo alle manifestazioni nazionali (Maternità, Giorni felici, esposti a Roma nel 1895). Dopo le suggestioni simboliste delle Maghe persiane (trittico a pastello esposto alla Biennale di Venezia del 1905), la sua attività conobbe una originale fase espressiva in seguito al viaggio argentino del 1908 (Maternità, Lugano, Museo Civico).
You are here: Home Dictionary of artists Feragutti Visconti Adolfo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.