Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Fanfani Enrico *

FANFANI ENRICO
Firenze 1824 - dopo il 1885
Studiò all’Accademia di Firenze dal 1836 al 1853, ottenendo sussidi e premi. Esordì al concorso di quell’istituto per l'anno 1845 con un tema ariostesco, La morte di Zerbino. Predilesse il soggetto di genere connesso con la storia biblica o letteraria: nel 1851 presentò all’Accademia l'Obolo della vedova e nel 1857 Milton cieco che detta alle figlie il Paradiso Perduto (entrambi a Firenze, Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti), opere che denunciano l'attrazione dell'artista per forme puriste prima e naturalistiche poi. Nel 1852 partecipò alla Promotrice fiorentina con La primavera e vi tornò in seguito con i temi a lui più congeniali: L'ultima confessione di Beatrice Cenci (1855), Torquato Tasso al convento di S. Onofrio, Rebecca al pozzo, Bice neI sotterraneo di Rosate (1856). Al 1860 ca. risale un soggetto di storia contemporanea, ambientato in piazza della Signoria a Firenze: La mattina del 27 aprile 1859, presentato alla I Esposizione Nazionale di Firenze del 1861.
You are here: Home Dictionary of artists Fanfani Enrico *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.