Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Durantini Luigi*

DURANTINI LUIGI
Roma 1792 - 1857
Formatosi all'Accademia di San Luca, nel 1814 vinse il pensionato Canova con l’Aiace, che si conserva nell’istituto romano insieme al contemporaneo Filottete ferito, all’Innocenza, ai due ritratti di G. Camporese e di G. Azzurri (1838 ca.) e a una copia da G. Landi: opere dove emerge l'attenzione al Neoclassicismo di V. Camuccini e lo studio delle opere di G. Reni. Nel 1818 fu chiamato da A. Canova ad affrescare una delle lunette del Museo Chiaramonti in Vaticano; e nel 1820 M. Stern gli affidò la copia del Sant'Andrea di Raffaello per la Cappella Paolina al Quirinale. Nel 1822, giovanissimo, ebbe la nomina dell'Accademia di San Luca a professore di merito. La sua fama è legata anche ad alcune opere che replicò più volte, come la S. Cecilia, apparsa nel 1818 all'Accademia di San Luca, quindi nel 1825 nello studio di A. d'Este e nel 1832 e nel 1857 alle mostre della Società Amatori e Cultori, dove aveva presentato, negli stessi anni, Il Pastore Faustolo, altra sua celebre composizione ideata fra il 1822 e il 1825.
You are here: Home Dictionary of artists Durantini Luigi*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.