Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Duclère Teodoro *

DUCLÈRE TEODORO
Napoli 1815 - 1869
Di origini francesi, fu tra i più fedeli allievi di A. Sminck van Pitloo, di cui sposò la figlia Sofia. Fu vicino ai pittori di Posillipo; predilesse i piccoli formati con scorci di architetture, marine e paesaggi partenopei, sia a olio sia ad acquerello e lasciò numerosi schizzi a matita (Napoli, Galleria dell’Accademia). Già presente alla Mostra Borbonica del 1837 (Veduta di Napoli dallo Scudillo, Napoli, Museo di San Martino), al primo periodo di ossequiosa fedeltà allo stile del maestro fece seguire la padronanza di una tecnica più imme-diata, associata a un uso prevalente di ocra e marroni, vicinissima agli oli di G. Gigante (La barca, 1838, Napoli, Galleria dell'Accademia). Tuttavia la sua stesura appare più liquida e pacata rispetto al tocco denso e nervoso di Pitloo, mentre la severa impaginazione vedutistica lo distingue da Gigante (La casa del Tasso a Sorrento, Sedile Dominova a Sorrento, Sorrento, Museo Correale di Terranova). Dopo l'Unità fu professore aggiunto di paesaggio all’Accademia di Belle Arti napoletana ed espose alle prime mostre della Promotrice Salvator Rosa (1862; 1863, Teatro di Taormina; 1864; 1865).
You are here: Home Dictionary of artists Duclère Teodoro *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.