Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Di Giovanni Luigi *

DI GIOVANNI LUIGI
Palermo 1856 - 1938
Ricevette la sua educazione artistica dal padre Giuseppe, con il quale collaborò a numerose imprese decorative in vari palazzi palermitani. Nel 1873 si trasferì a Napoli, dove rimase fino al 1882, avviato da D. Morelli sia alle copie sia alla pittura di storia a pastello e ad acquerello. Alla Promotrice Salvator Rosa espose più volte fra il 1875 e il 1883 (1879, Nerina, Fra un canto e l'altro, Déshabillé; 1880, EI estrebillo favorido; 1883, Giovedì santo) e nel 1877 inviò all’Esposizione Nazionale Non l'avessi mai letto! Terme stabiane di Pompei. Nel 1880 partecipò all’Esposizione Nazionale di Torino con La cappella di Sant'Andrea nella chiesa di San Paolo a Napoli. Rientrato a Palermo, ottenne una discreta affermazione presso la committenza aristocratica e borghese, soprattutto con i suoi luminosi pastelli. Del 1884 è l’opera di tema storico più impegnativa: Il rinvenimento del cadavere di Pietro Micca (Torino, Galleria Civica d'Arte Moderna). Fu presente con quadri di genere e con vedute alle Esposizioni di Venezia (1887, Preparativi carnevaleschi) e di Palermo (1891-1892, Piazza duomo a Messina), soggetti che insieme ai ritratti compongono la sua vastissima produzione (L'ambulatorio, 1897; Pescatori di Sferracavallo, Primavera, Donna con ventaglio, Palermo, Galleria Civica d’Arte Moderna; Gli emigranti, Palermo, coll. Banca d'Italia). Con R. Lentini e E. De Maria Bergler collaborò fra il 1899 e il 1900 alla decorazione liberty del teatro Mas-simo. Dal 1886 ebbe la cattedra di disegno presso l’Accademia di Belle Arti di Palermo e dal 1926 quella di pittura.
You are here: Home Dictionary of artists Di Giovanni Luigi *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.