Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Di Chirico Giacomo *

DI CHIRICO GIACOMO
Venosa (Potenza) 1844 - Napoli 1883
Fu avviato all'arte dal fratello Nicola, scultore, e nel 1865 giunse a Napoli dove si iscrisse all'Accademia seguendo i corsi di F. De Sanctis e dove frequentò lo studio di T. De Vivo. Dopo un soggiorno romano (1868-1871) si avvicinò a F. Palizzi, ma fu poi maggiormente attratto dagli esiti dello storicismo romantico di D. Morelli. A questo indirizzo appartengono Mario Pagano (Consiglio Provinciale della Basilicata) e Buoso da Duera (Napoli, Museo di Capodimonte), esposti rispettivamente alle Promotrici partenopee del 1869 e del 1874. Con l’inizio degli anni '70 prese l’avvio anche l'interesse per il folclore della sua terra d'origine, tema di numerosi dipinti in cui la minuziosa tecnica descrittiva si univa all'attenta documentazione di costumi e usi locali, come in Uno sposalizio (costume di Basilicata), acquistato dal mercante A. Goupil e apprezzato alla Mostra Nazionale di Napoli del 1877. La scelta dei soggetti di genere e la sapiente resa verista (Un vecchio mendicante, Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna) collaborarono alla diffusione delle sue opere, presentate a Milano (dal 1873 al 1879), a Torino (dal 1874 al 1880), oltre che alle Promotrici napoletane.
You are here: Home Dictionary of artists Di Chirico Giacomo *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.