Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Della Porta Carlo*

DELLA PORTA CARLO
Città di Castello (Perugia) 1809 - Gubbio (Perugia) 1890
Formatosi all'Accademia fiorentina, si fece presto apprezzare per le sue doti di buon disegnatore; si dedicò più tardi a una vivace attività di critico, storico dell’arte e restauratore. Intrecciò rapporti di amicizia con artisti quali G. De Fabris e A. Gatti e con personalità come i Lorena e P. Selvatico, ma anche con B. Ricasoli che nel 1834 ca. gli aveva commissionato un Ritratto della moglie Anna con la figlia Elisabetta. Presentò all’Esposizione Artistica del 1861 a Firenze un ritratto e due quadri di soggetto sacro: Madonna con sant'Anna e san Gioacchino, Madonna con il Bambino in trono e i santi Giorgio, Giovanni e Filomena. Proprio quest'ultimo, da identificare con la pala oggi conservata nella Pinacoteca di Città di Castello, consente di valutare le inflessioni stilistiche del linguaggio del pittore, caratterizzato da uno spiccato eclettismo d’accademia, in bilico tra elementi veneti e toscani in un purismo ormai freddo, anche se non privo di eleganza.
You are here: Home Dictionary of artists Della Porta Carlo*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.