Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Dell'Orto Uberto *

DELL’ORTO UBERTO
Milano 1848 - 1895
Iniziato alla pittura da G. B. Lelli presso il Ginnasio di Brera a Milano, affiancò agli studi di matematica la pratica della pittura di paesaggio, recandosi in compagnia dell’amico S. Fornara in Valtellina per esercitarsi dal vero. Dopo un soggiorno a Capri nel 1873, durante il quale recepì il luminoso cromatismo di artisti meridionali come G. Carelli e A. Vertunni, prese a frequentare a Milano lo studio di E. Pagliano e presentò alla Mostra braidense del 1874 paesaggi come Una spiaggia di Capri (coll. privata). Recatosi in Egitto, fra il 1881 e il 1882, ih compagnia di S. Fornara e P. Mariani, nello stesso decennio maturò per influenza di F. Carcano la propensione per una pittura di grande robustezza formale ed equilibrio compositivo. Divenuto uno dei più sensibili interpreti delle istanze realiste del secondo Ottocento in Lombardia, dipinse paesaggi, realizzati spesso fra il Mottarone e il lago Maggiore, sempre alieni da concessioni al pittoresco (Alti pascoli, premiato all’Esposizione Universale di Parigi del 1889, Milano, Pinacoteca di Brera; Batterie di montagna, esposto alla Biennale di Venezia del 1895, Milano, Galleria d’Arte Moderna).
You are here: Home Dictionary of artists Dell'Orto Uberto *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.