Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

De Blaas Eugenio *

DE BLAAS EUGENIO
Albano (Roma) 1843 - Venezia 1931
All’Accademia di Venezia fu allievo del padre Carl, pittore austriaco dal 1856 docente nella città lagunare. Nel 1862 vinse il pensionato artistico per compiere gli studi a Roma. Nel 1888, ottenuta la cittadinanza italiana, si stabilì definitivamente a Venezia dove, dal 1880 al 1890, insegnò pittura all'Accademia. Accanto all’attività di ritrattista, richiesto da una committenza aristocratica (Ritratto della duchessa Ersilia Canevaro, 1881, Trieste, Museo Revoltella), si dedicò a una considerevole produzione di scenette veneziane di genere, caratterizzate da un bozzettismo accentuato e abile, sebbene spesso retorico, nel fissare immagini istantanee (Popolana con innamorato, Venezia, Galleria d’Arte Moderna di Ca’ Pesaro). Assiduo alle mostre italiane, espose a Milano (1881; 1894; 1906, Ritratto della signora Semana Salom e Ritratto della contessa Arrivabene Papadopoli), a Roma (1883), a Torino (1880, Una visita di maschere a Venezia, 1898, Ritratto) e a Venezia, dove prese regolarmente parte alla Biennale dal 1895 (In attesa) al 1922. Ottenne diversi riconoscimenti internazionali, fra gli altri a Vienna nel 1867 e nel 1873, a Monaco nel 1888, a Dresda nel 1894. Il consenso ottenuto all’estero è documentato dalla significativa presenza di sue opere nei musei di Copenaghen (Scena in una bottega di sarto, Il buongustaio, Nozze a Murano) e di Vienna (Una escursione a Murano, Kunsthistorisches Museum).
You are here: Home Dictionary of artists De Blaas Eugenio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.