Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Cressini Carlo *

CRESSINI CARLO
Genova 1864 - Milano 1938
Frequentò l'Accademia Albertina a Torino e, dal 1884 al 1886, l'Accademia di Brera sotto la guida di G. Bertini. Alle mostre braidensi comparve dal 1884 con numerose vedute veneziane. A partire dagli anni '90 si impose come pittore dell’alta montagna, celebrandone, sulle orme di F. Carcano, la natura selvaggia e incontaminata (Monteleone dall’AIpe di Veglia, esposto a Roma nel 1893; Prima neve ai monti, esposto a Milano nel 1894). Muovendo dalle premesse del Naturalismo lombardo, focalizzò il suo interesse sullo studio degli effetti luminosi sia nei paesaggi sia nei quadri di figura (Raggio di sole-Ritratto, esposto alla Triennale di Milano nel 1901; Le stiratrici, esposto a Milano nel 1906). Solo dopo il 1905 l’artista aderì al Divisionismo.
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