Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Cravosio Rosalia*

CRAVOSIO ROSALIA
Attiva a Torino fra il 1843 e il 1864
Il suo nome comparve fra il 1843 e il 1864 nei cataloghi delle esposizioni annuali della Promotrice torinese dove agli esordi presentò copie da maestri olandesi del Seicento. Nel 1848 propose una Damigella che ricama, mezza figura d'invenzione: fu il primo esempio di una tipologia, quella delle mezze figure femminili con riferimenti sentimentali, talora tratte dal repertorio storico-romanzesco più noto, divenuta col tempo caratteristica del repertorio della pittrice (1850, Una gentildonna del Medio Evo, acquistato dalla regina di Sardegna, Maria Teresa; 1853, Un soave pensiero, Torino, Palazzo Reale). Nel 1859 espose, pure alla Promotrice, Margherita Pusterla in prigione e nel 1862 una Laudomia in attesa di Lamberto, dal Nicolò de'Lapi di M. d'Azeglio.
You are here: Home Dictionary of artists Cravosio Rosalia*

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.