Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Covelli Gian Emanuele (Gaele) *

COVELLI GIAN EMANUELE (GAELE)
Crotone (Catanzaro) 1872 - Firenze 1932
Nel 1888 si iscrisse all’Accademia di Napoli dove studiò con S. Lista e, fino al 1893, con D. Morelli che lo indirizzò al quadro di figura (Ritratto della sorella che dorme, 1893, coll. privata). Ottenuti diversi premi dalle istituzioni partenopee, nel 1897 si trasferì a Firenze, allievo di S. Ussi, ma anche attento alle correnti veriste e tardonaturaliste europee. Nel 1898 espose alla Promotrice di Firenze La scuola di nudo e Patriota calabrese; nello stesso anno partecipò a un concorso nazionale con II giuramento di Pontida. Intanto diede avvio a una produzione verista a sfondo sociale, dandone uno dei primi saggi nelI’Idillio fugace (bozzetto esposto a Parigi nel 1900; dipinto, 1901, Bologna, Galleria d’Arte Moderna) e che proseguì con Pacco postale (esposto a Firenze nel 1900) e Verso l'ignoto (esposto alla Biennale di Venezia del1901, Catanzaro, Museo Provinciale). Alle esposizioni presentò anche numerosi ritratti (Ritratto di signorina inglese, esposto a Venezia nel 1901, Catanzaro, Municipio) accanto a dipinti con figure popolari, dove l'accentuazione verista è alimentata dai contrasti tonali e dal taglio prospettico, ravvicinato, della scena (Scena di un mercato fiorentino, 1905, esposto a Roma nel 1907,coll. privata).
You are here: Home Dictionary of artists Covelli Gian Emanuele (Gaele) *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.