Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Cosola Demetrio *

COSOLA DEMETRIO
San Sebastiano Po (Torino) 1851 - Chivasso (Torino) 1895
Abbandonati gli studi tecnici si iscrisse nel 1868 all’Accademia Albertina di Torino dove ricevette una formazione allargata, dalla plastica ornamentale con G. Tamone, al disegno di figura con E. Gamba, alla pittura con A. Gastaldi (1870-1874). Esordì nel 1873 alla Promotrice con All’acquasantino e nello stesso anno al Circolo degli Artisti; partecipò poi annualmente a quelle manifestazioni fino al 1894. Avvicinatosi ad A. Fontanesi e all'ambiente artistico che lo circondava, maturò un’autentica adesione al Verismo che, soprattutto nel paesaggio, seppe interpretare con sensibilità. Attento alla ricerca tonale e luministica, utilizzò le tecniche dell'olio e del pastello, traendo i soggetti dal vero tra le montagne valdostane, la riviera ligure tra Alassio e Albenga, le rive del torrente MaIone, l’Orco presso Chivasso e il Po (Il Giardino, 1879 e Sponde del Po, 1881, Torino, Galleria Civica d’Arte Moderna). Cosola si dedicò anche al quadro di figura (Visite alla piccola morta, 1880, Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna; Il dettato, 1891, Torino, Galleria Civica d'Arte Moderna; La vaccinazione in Piemonte, 1894, Chivasso, Municipio) con una predilezione per il ritratto (Ritratto del padre, Ritratto della madre, 1875, Chivasso, Municipio). Nel 1884 divenne assistente di A. Gastaldi e nel 1889 di P. C. Gilardi all’Accademia, ma non ottenne, prima della scomparsa, un riconoscimento adeguato. Fu ricordato alla Promotrice torinese del 1895.
You are here: Home Dictionary of artists Cosola Demetrio *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.