Dictionary of Artists

 

To meet the requirement of scholars, art dealers, collectors or simple amateurs of having a quick and effective tool at their disposal to satisfy the various exigencies connected with the world of art, first of all the in-depth analysis of the work of painters, sculptors, engravers, photographers, etc., the "Dictionary of artists" puts itself up as an annotated list of names, sometimes accompanied, if marked by an asterisk, by a biography and by some signature examples.

Each artist is matched with a series of index cards regarding the works registered in the Data Bank of the Matteucci Institute, which can be issued on request.

The biographies are taken from the Dizionario degli artisti edited by Cristina Bonagura, integral part of the work Pittori & pittura dell'Ottocento italiano (1996-1997), coordinated by Giuliano Matteucci with the cooperation of Paul Nicholls and realized by the Redazioni Grandi Opere of the "Istituto Geografico De Agostini", to whom the Matteucci Institute expresses its sincere thanks for authorizing the circulation of the texts on line.

 

Cortese Federico *

CORTESE FEDERICO
Napoli 1829 - 1913
Allievo di S. Fergola, dal 1850 frequentò l’Accademia di Belle Arti di Napoli sotto la guida di G. Smargiassi. Allontanatosi dall’indirizzo accademico si avvicinò alla pittura della Scuola di Posillipo e di F. Palizzi. Nel 1854 prese studio a Roma, in via Margutta, dove lavorò per un decennio in contatto con A. Vertunni e con gli artisti napoletani residenti a Roma. Con paesaggi della campagna romana partecipò alla Mostra Borbonica del 1859 (Veduta con paesetto nello Stato pontificio, Veduta con lago) e alla Promotrice Salvator Rosa del 1862 (Campagna romana, Paesaggio nella campagna romana). Pur mantenendo il taglio ampio della veduta classica, le sue opere acquistarono maggiori connotazioni naturaliste dopo il viaggio a Parigi del 1864, dove l’artista conobbe la pittura della Scuola di Barbizon e le prove di C. Corot (Ariccia-Campagna romana, 1864, Torino, Galleria Civica d'Arte Moderna; Paesaggio, Napoli, Amministrazione Provinciale). Cortese espose con successo ai Salon di Parigi (1868, Veduta presa dalla Sabina; 1879, Il bosco di Capodimonte; 1880, I montoni) e con assiduità alle mostre italiane fino al 1908.
You are here: Home Dictionary of artists Cortese Federico *

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.